מאת טל שרים | 31/08
עם הגידול בפופולריות של ChatGPT וכלים מבוססי AI גנרטיבי, שאלה מרכזית עולה: האם ChatGPT מחליף את החיפוש בגוגל?
גישה מחקרית
המחקר בדק כיצד המשתמשים התנהגו ביחס לחיפוש בגוגל לאחר האינטראקציה הראשונה שלהם עם ChatGPT. נמצא ששימוש ב-ChatGPT לא מוריד את השימוש בגוגל tkt להפך, הוא מרחיב את האופן שבו אנשים מחפשים מידע.
שתי השערות מרכזיות
-
השערת ההחלפה (Substitution Hypothesis): המשתמשים מחליפים את גוגל ב-ChatGPT.
-
השערת ההרחבה (Expansion Hypothesis): השימוש ב-ChatGPT לא מפחית את השימוש בגוגל, אלא מרחיב את ההתנהגות המחקרית המקוונת.
המתודולוגיה
-
נותחו 260 מיליארד שורות נתוני קליק־סטרים בין ינואר 2024 ליוני 2025.
-
נמדדו מספר הפעמים שמשתמשים חיפשו בגוגל ב-90 הימים שלפני ואחרי האינטראקציה הראשונה עם ChatGPT.
-
קבוצת מחקר: משתמשים בארה"ב שהחלו להשתמש ב‑ChatGPT ברבעון הראשון של 2025, ולא היו להם פעילויות קודמות עם ChatGPT ב‑2024.
-
קבוצת ביקורת: משתמשים שלא השתמשו ב‑ChatGPT כלל במהלך 2024–2025.
-
המעקב התרחש ב־מחשבים אישיים בלבד בארה"ב, כדי להבטיח עקיבות.
הממצאים
-
השימוש בגוגל לא פחת לאחר התחלת השימוש ב‑ChatGPT אלא תמך בהשערת ההרחבה.
-
אפילו נצפתה עלייה קלה בשימוש הממוצע בחיפוש בגוגל לאחר השימוש הראשוני ב‑ChatGPT. Semrush
תבניות ההתנהגות לפי קבוצה
-
בקבוצות שהחלו להשתמש בינואר, בפברואר ובמרץ 2025, נראה שהשימוש היומי בגוגל נשאר יציב גם לאחר היום הראשון שבו נעשה שימוש ב‑ChatGPT. Semrush
-
למשתמשים שהחלו להשתמש כבר בינואר 2024, המגמה נשארה דומה גם לאורך 500 ימי מעקב. Semrush
-
גם בקבוצת הביקורת (לא משתמשי ChatGPT), לא נצפו שינויים משמעותיים בשימוש בגוגל לאורך זמן. Semrush
מסקנות למשווקים
-
הממצאים תומכים בכך שהשימוש ב-ChatGPT אינו תחליף לחיפוש בגוגל, אלא תוספת.
-
משמעות הדבר:
-
גוגל נשארת חזקה מנוע החיפוש נותר מפתח חיוני לביצועים דיגיטליים.
-
מסעות הלקוח נהיים רב-מודאליים משתמשים עוברים בין גוגל ל-ChatGPT לפי מצבים והקשרים.
-
ה-AI יוצר נכסי קרקע חדשים הוא מרחיב את דרכי ההגעה לקהל ומוסיף ערוצים נוספים להעברת מידע.
-
מה על מנהלי שיווק (CMOs) לעשות הלאה?
-
להמשיך להשקיע ב-SEO מסורתי גוגל עדיין מהווה עמוד תווך.
-
להוסיף AI-SEO לאסטרטגיית התוכן שיווק מותאם ל־ChatGPT ולמנועי AI אחרים צריך להשלים, לא להחליף, את SEO המסורתי.
-
לנטר את תמהיל הערוצים ברבעון לבדוק את קצב אימוץ ה-ChatGPT ו-AI בשוק או בתעשייה הספציפיים בהם אתם פועלים.
סיכום
העתיד הוא לא דו-ערכי. חיפוש אינטרנטי לא מתבטל, ו-ChatGPT לא מוחץ את גוגל שניהם מתקיימים זה לצד זה, ומעניקים למשווקים יותר כלים לקשר עם קהל היעד.


